Artikel: Verslag bijzetting van Prins Claus

Mensen langs de Markt

Er waren mensen, die de avond tevoren al waren gekomen en in hun auto de nacht doorgebracht hebben om op tijd een plaatsje langs de route te kunnen bemachtigen. Er was ook personeel van bedrijven langs de route, die al voor zes uur samen met familie en relaties naar hun bedrijfsadres waren gegaan, voordat de doorgang afgesloten zou worden. Er waren ook mensen, die al om zeven uur langs de route zijn gaan zitten met eten, drankjes en slaapzakken om warm te blijven. De grootste stroom mensen kwam echter pas na acht uur op gang. Uw verslaggever ging pas om negen uur de stad in en het was geen probleem om nog een plekje op de Markt te vinden. Er stonden al wel drie rijen, maar het zicht was goed. Dat veranderde wel toen de voorste rij zittende mensen gingen staan toen het interessant begon te worden. Voor mij staat een kleine vrouw uit Delft. Als haar vriend uit Castricum terug komt van een plasje doen, blijkt ineens een grote brede kerel voor mij te staan. “Ik moest iemand regelen om de vlag uit de toren te hangen in Castricum, want dat is mijn taak”, zegt hij. “Ik ging al voor zes uur weg en dan mag de vlag nog niet uit. Ik was hier om zeven uur al om voor mijn vriendin een plaatsje bezetten. Deze begrafenis is een gebeurtenis, die we niet willen missen”. Naast mij staat een mevrouw uit Vlaardingen. “Ik ben vanmorgen om kwart voor acht op de fiets gestapt”, vertelt zij. “Ik ga ook altijd naar Prinsjesdag en deze begrafenis is een gebeurtenis die ik niet wil missen.” Verder staan er nog mensen uit ’s-Hertogenbosch en De Lier om mij heen. De sfeer is gezellig op een enkele mevrouw na, die sommige mensen wat te opdringerig vindt. Er is wat hilariteit als blijkt, dat de riem van een van de militairen aan de overkant niet goed blijft zitten. Dankzij onze signalen wordt er wat aan gedaan en wordt hij vervangen door een andere militair. Je ziet hem balen als hij als reserve in de hoek moet gaan staan. Via vele mobiele telefoontjes blijven we goed op de hoogte waar de stoet zich bevindt. Als de ‘Bourdon’ begint te luiden, weten we dat de Prins in de stad is aangekomen. Het geluid van de ‘Bourdon’ valt wat tegen, want al die mensen bij elkaar produceren zoveel lawaai, dat de klok er bijna niet bovenuit komt. Voor mijn neus valt een vrouwelijke militair flauw. Ze wordt snel afgevoerd en vervangen door een reserve.  Als de stoet precies op tijd de Markt opdraait en de mensen stil worden, is hij pas goed te horen. Het is allemaal niet zo goed te zien als thuis op de tv, maar de beleving ter plekke is wel veel indrukwekkender. Als de kerkdienst begint, stroomt de Markt grotendeels leeg.

Middenstanders langs de Markt

Uw verslaggever staat vlak bij het hotel, waarvan de eigenaar wat negatief in het nieuws is gekomen. Hij zou op deze dag teveel voor zijn hotelkamer aan de Markt vragen. Er staat een cameraploeg uitgebreid opnames te maken vanuit het raam. Hij heeft dus blijkbaar zijn kamer toch weten te verhuren op de vrije markt. Als we informeren bij het versnaperingen en kaaszaakje beneden, krijgen we als antwoord: “We waren gesloten, want wie komt er nou wat kopen tijdens zo’n begrafenis. Het kost je ook wel omzet, maar dat weet je. Daar moet je niet over klagen. We hebben ook nog een hotel aan de Voldersgracht. Als je weet hoeveel moeite ik heb moeten doen om van de Voldersgracht naar de andere kant van de Markt te komen. Ik heb helemaal om moeten lopen langs de Koepoortbrug en de Koornmarkt. Dat moesten ook de gasten van de NOS doen, toen ze vanmorgen hun ontbijt wilden nuttigen. Daar is dus niets van terecht gekomen.” Even na drie uur ’s middags gaat café ‘De Clipper’ open. Op de vraag of ze gesloten zijn geweest vanwege de begrafenis, antwoord de cafébaas: “Ik ga nooit voor vier uur ’s middags open. Ik heb dus helemaal geen last gehad van de begrafenis.” Als we aan de andere kant van de Markt kijken, zien we dat Hotel Café ‘’t Raedthuys’ gesloten is. Er zit een briefje op de deur: ‘Uit respect gesloten’. Het ‘Wapen van Delft’ is ’s morgens gesloten geweest, maar is na de plechtigheid open gegaan. Het is nog rustig in de zaak en de eigenaren zitten met het personeel nog even naar de Markt te kijken. “We zijn vanmorgen om half zes al hier naar toegekomen samen met de personeelsleden, die de plechtigheid ook wilden zien”, vertelt de bazin. “Het blijkt achteraf niet nodig geweest te zijn, want de mensen mochten hier gewoon voor de deur staan. Als we dat geweten hadden, hadden we wat langer in ons bed kunnen blijven liggen. Maar ja, de voorlichting was niet correct op dit punt. We hebben de hele week al mensen van de NOS in huis gehad en die hebben vanuit onze zaak naar de Markt gekeken, want dat wilden ze graag. Voor het publiek zijn we niet open gegaan, want we wilden zelf ook kijken. Trouwens de mensen komen alleen maar om je toilet te gebruiken en bestellen verder niets bij dit soort gelegenheden.” Delft is even negatief in het nieuws geweest deze week. Bedrijven rond de Markt zouden woekerprijzen vragen en er was zelfs een Belg die het over lijkenpikkers had op de tv. Bij mijn rondgang over de Markt is mij daar niets van gebleken. Media kunnen je maken of breken door de toonzetting van berichten is maar weer gebleken. Vandaag is Delft in ieder geval zeer positief in het nieuws geweest.

Na afloop

Na afloop van de plechtigheid blijft het nog zeer lang druk op de Markt. Op een gegeven moment wordt de Markt vrij gegeven en mogen de mensen er weer overheen. Voor de Nieuwe Kerk begint zich een menigte mensen te vormen. Het lijkt er even op dat ze door de voordeur de kerk in gaan. Ze worden natuurlijk tegengehouden door de aanwezige politieagenten. De deur staat echter zover open, dat mensen het interieur kunnen zien vanachter de dranghekken. Iedereen wil toch nog even een glimp van de bloemenpracht opvangen. Sommige mensen maken zelfs foto’s ervan. Vele mensen zouden de kerk nu wel willen bezichtigen. Het zit er echter niet in. Zaterdag aanstaande gaat de Nieuwe Kerk weer open voor het publiek en kan het wel. De bloemen zullen dan weg zijn en zal de kerk weer in zijn oorspronkelijke staat zijn teruggebracht. Desondanks zullen vele mensen geïnteresseerd zijn om de kerk te bezoeken. De VVV Delft speelt daarop in en zal een aantal individuele rondleiding onder leiding van een gids organiseren op deze zaterdag.

Persconferentie

Om de dag af te sluiten geeft burgemeester Hein van Oorschot om 17.00 uur nog een persconferentie. “Alles is buitengewoon rustig verlopen en we hebben de verkeersstromen goed kunnen verwerken”, deelt hij mede. “Er hadden overal in de vakken wat meer mensen bij gekund. We schatten de totale opkomst in de binnenstad op 20 à 30.000 mensen. Op de Markt waren zo’n 18.500 mensen. Binnen het stadhuis verliep ook alles goed. De belangrijke genodigden werden door mij ontvangen en in bij elkaar behorende blokken in de verschillende kamers van het stadhuis ondergebracht. Morgen is het weer een gewone dag en gaan we meteen weer aan de slag om de stad in de oude toestand terug te brengen. Bepaalde veranderingen, zoals vlak gemaakte stoepen en dergelijke, zullen we in de huidige toestand laten.” De pers probeert Van Oorschot nog wat problemen aan te praten, maar hij blijft positief over het verloop van de dag. Delft heeft zich van zijn goede kant laten zien en mogelijk zullen we aan de aantallen bezoekers in de toekomst gaan merken hoeveel promotie er van deze dag is uitgegaan.

(Auteur: Sybrand de Jong – oktober 2002)